Hem > arbetsgivare, arbetssökande, CV, personligt brev, rekryterare > Hur skriver man ett personligt brev till en allmänt hållen annons?

Hur skriver man ett personligt brev till en allmänt hållen annons?

Idag blev jag uppmanad att skriva ett personligt brev till en omöjlig annons! Det var en annons där de sökte ALLT inom IT, hur ska man kunna vara ”personlig” om man inte vet hur man ska rikta det personliga brevet? Jag vet inte hur medvetna folk inom rekryteringsbranschen är - det gäller att vara någorlunda ”personliga” även från arbetsgivarens håll för att kunna åstadkomma ett personligt brev med meningsfullt innehåll när man är arbetssökande.

Att söka personal kan man nästan likställa med en shoppinglista. Om någon ska kunna handla något efter listan man skrivit så måste man vara tydlig! En otydlig arbetsbeskrivning skulle kunna jämställas med en shoppinglista i denna klass:
Jag skulle vilja laga en speciell maträtt! För denna maträtt ska du handla detta åt mig:
Kött,
Mejerivaror,
Kryddor,
Ris,
Grönsaker.
Om jag skulle se en sådan lista skulle jag inte kunna komma fram till vad personen ville få till för mix för att få sin speciella rätt!
Vad ska man ha för grund för att vara intressant för jobbet? (Vad är det egentligen för kött, ris och grönsaker som efterfrågas?)
Vilka speciella egenskaper/kunskaper är högst rankade? (Hur ska man krydda?)
Hur förväntas man utföra arbetet? (Från vilket kök kommer inspirationen till maträtten?)

I deras annons stod inte mycket mer utom en liknande shoppinglista som jag beskrivit ovan, detta är ett utdrag ur deras annons:
Vi söker just nu systemutvecklare/programmerare, exempel:
.Net utvecklare,
systemutvecklare web,
Sharepointutvecklare,
Java,
JBoss,
J2EE,
HTML,
Oracel,
SQL Server,
Data Warehouse,
C,
C++,
C#,
EPiServer,
Cognos,
Visual Basic.
DB2 m.m.
Sedan följer en del floskler som står i alla andra annonser:
Du ska ha minst fem års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter,
högskoleexamen,
du talar och skriver flytande svenska och engelska.
Meriterande:
Tidigare konsulterfarenhet,
körkort,
spjutspetskompetens inom något område.
Personliga egenskaper:
du som söker ska vara glad och positiv,
noggrann,
stresstålig och kan hålla många bollar i luften,
har en väl utvecklad servicekänsla,
vill arbeta som konsult för kortare eller längre uppdrag.

Att allt sedan var uppräknat med en sak per rad gjorde ju att annonsen såg välformulerad ut om man bara tittar till storleken på den, men vad fick man veta om vad de egentligen sökte? Egentligen ingenting, för den var så allmänt hållen så de nästan hade kunnat låta bli att skriva den!

Jag undrar - hur sjutton skriver man ett personligt brev till en opersonlig annons? Är det inte lite upp till den presumtive arbetsgivaren att formulera sin annons på ett sådant sätt så man som arbetstagare kan lyfta fram de egenskaper man har som skulle passa för tjänsten? Visst skulle jag kunna skriva ett ”personligt brev” men det skulle ju knappast ha den effekt man vanligtvis vill åstadkomma med ett personligt brev p g a annonsens utformning!
Det var ett konsultbolag som skrivit annonsen, och då är det extra viktigt för de som söker arbete på deras annons att veta vad det är som gör precis deras bolag attraktivt, i deras annons fanns inte ett spår av någon sådan formulering och konsultbolag finns det många av – både bra och dåliga! Är det meningen att man ska Googla fram en uppfattning om företaget d v s man har då störst chans att kunna läsa det negativa?
Här hade företaget i fråga kunnat sälja in sig både hos mig och hos andra via annonsen de hade. Vi som läste annonsen hamnade kanske på olika företag i slutänden, men hade kommit ihåg företaget som något positivt och anlitat deras tjänster i framtiden.

Hade jag bara arbetat i ett eller två år så skulle jag säkert kunnat beskriva det jag lärt mig/gjort under de två åren i ett personligt brev, men har man en rejäl arbetslivserfarenhet så kan man trycka på de saker man har gjort som man tror är intressanta för arbetsgivaren istället för att skriva ner sin hela arbetshistoria som passar in under punkterna som stod i annonsen! I mitt CV står en hel del, så ett personligt brev till denna annons hade med stor sannolikhet inte tillfört det arbetsgivaren eventuellt önskade, men ett personligt möte istället för ett personligt brev hade troligen löst problemet! Den presumtive arbetsgivaren hade fått mitt CV vid ett tidigare tillfälle.

Det finns många tips på nätet om hur man skriver det personliga brevet, det lönar sig att Googla om man vill ha tjänsten!
För att skriva en bra platsannons krävs research, men lite övergripande hjälp finns även för det på nätet!

  1. torsdag 26 maj 2011 kl. 20:00 | #1

    Jag tycker att det du just gjort är att du skrivit ett personligt brev för en allmänt hållen annons. Redigera ditt blogginlägg lite. Du kan till exempel börja så här: ”Ta nu inte illa upp. Men jag undrar – hur sjutton skriver man ett personligt brev till en opersonlig annons? Är det inte lite upp till den presumtive arbetsgivaren att formulera sin annons på ett sådant sätt så man som arbetstagare kan lyfta fram de egenskaper man har som skulle passa för tjänsten?”

    Å andra sidan kanske du inte vill lägga så mycket energi på ett brev för en sån annons. Personligen skulle jag i alla fall inte vilja jobba där efter att ha läst en sån annons. Låter som ett indiskt offshore-företag med 10.000 utvecklare.

  1. måndag 30 maj 2011 kl. 00:41 | #1

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

