Hem > Synlighet på Internet > Att vara osynlig på Internet men ändå där

Att vara osynlig på Internet men ändå där

Jag har funderat mycket på om det går att vara osynlig på internet när man nu ändå finns där – går det?

Det vanligaste sättet är väl att ha en e-mail adress som man inte har sitt namn i utan mer är åt hållet ”grön.anka@…” (den adressen är inte min om den nu finns). Många gånger har folk i alla fall sitt namn i adressen, eftersom de skriver in sitt namn när de registrerar mailadessen på ”hotmail”, ”yahoo” eller någon annan som tillhandahåller gratis mailadresser. Skriver man inte in sitt namn utan bara t ex ”Grön” som förnamn och ”Anka” som efternamn, så kan man känna sig trygg tror många. Jag kan nästan hålla med där – man är rätt trygg eftersom de flesta inte förstår hur lätt det trots allt är att spåra en mailadress en liten bit till. Precis till användarens dator kanske man inte kommer, men ibland så är det väldigt nära till den i alla fall. Hur som helst bör man komma till användarens ISP (Internet Service Provider d v s Internetleverantören – typ Telia, ComHem eller någon av de andra aktörerna på den marknaden). En ISP har ju ingen skyldighet att lämna ut IP-adressen, för det är den man kan följa via mail till en enskild användare såvida denne inte har gjort något brott som kan ge  fängelse, och då lämnas bara uppgifterna ut till en myndighet.

En blogg med bara ett alias är säkert det näst vanligaste men jag är ju ny i den här världen, så jag kan inte riktigt komma på vad det kan ge för ”konsekvenser”. Hur som helst loggas säkert IP-adressen av den som tillhandahåller bloggen – i mitt fall Worlpress – och även där går det ju att plocka fram vem som äger bloggen via ISP:n. Man blir trots allt mindre anonym i en blogg än man kan vara via mail tror jag, eftersom man i en blogg faktiskt avslöjar en del om sig själv – kanske var man bor, hur gammal man är, vad man arbetar med, intressen, familjesituation o s v – allt sådant går att pussla ihop för den som är intresserad av att ”hitta” folk och sedan är man inte anonym längre.

Kategorier:Synlighet på Internet Etiketter:, ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar